Masalah disebabkan virus

Halu Tambalut...

Di sini saya ingin berkongsi pengetahuan bersama anda. Sama2 la kita memantapkan ilmu di dada. Tahukah anda serangan virus ini menimbulkan pelbagai masalah kepada komputer kita. Pernah dengar "trojan" "worm" "jamban"...bla bla bla bla.macam2 jenis virus ada sekarang ini. Tidak percaya? Cuba try test scan komputer anda...'nah ambik kau' >> komputer anda menternak virus rupanya. Virus juga mengubah/menghilangkan fungsi2 komputer. Sama-sama la kita cari penyelesaiannya.

Task Manager Disabled
Untuk menggunakan Task Manager tekan Ctrl+Alt+Del pada keyboard.Task Manager digunakan untuk melihat dan mematikan services , program yang sedang running , akaun user yang aktif , status memory sedang digunakan dan status networking.Kebiasannya bila ingin mengkatifkan Task Manager akan keluar satu mesej ” Task Manager has been disabled by your administrator“.Salah satu punca Task Manager Disabled disebabkan oleh virus , spywares dan trojans.Screenshot Task Manager Disabled.Terdapat beberapa cara untuk mengembalikan Task Manager.

Cara Pertama - Group Policiy
1. Click Start
2. Click Run
3. Taip gpedit.msc dan click OK
4. Dalam Group Policy Setting
5. Pilih User Configuration
6. Pilih Administrative Templates
7. Pilih System > Klik pada Ctrl+Alt+Delete options > Double klik the Remove Task Manager option dan ubah nilai Value 1 kepada o > Double klik pada Prevent access to Command Prompt,kemudian set kepada disable,apply > kemudian set semula kepada not configured.Nilai 0 mengambarkan tidak aktif , nilai 1 mengambarkan aktif.

Cara Kedua – System Registry.


Klik Run dan taip perkataan REG add
HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System /v DisableTaskMgr /t REG_DWORD /d 0 /f dan klik pada ok

atau pun secara manual:

Klik Run
Taip regedit dan klik ok
Pilih HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Policies\ System.
Ubah nilai value data kepada 0 pada DisableTaskMgr.


Cara lain - Software

Terdapat banyak software percuma yang dapat repair system registry yang rosak.Salah satu Task Manager Fix.Downlod TaskManagerFix percuma.Sebelum melakukan proses ini digalakkan update AntiVirus terlebih dahulu dan scan.


System Registry Windows
System Registry adalah satu susunan database yang digunakan untuk menyimpan maklumat yang telah di configuration.Dalam System Registry terdapat maklumat mengenai program yang telah di install , hardware , setting interface windows dan port-port yang digunakan.System Registry hanya terdapat pada Windows Version 95 ke atas sahaja.System Registry berlainan mengikut version Windows tersebut.System Registry dapat diubah oleh pengguna namun tidak digalakkan sekiranya kurang mahir.

System Registry disusun dengan teratur mengikut kategori-kategori tertentu.Susunannya boleh dianggap seperti yang kita lihat pada Windows Explorer.Kebiasaanya disusun seperti berikut :

+HKEY_CLASES_ROOT
+HKEY_CURRENT_USER
+HKEY_LOCAL_MACHINE
+HKEY_USER
+HKEY_CURRENT_CONFIG


System Registry juga selalu di serang virus dengan mengubah dan menambah nilai-nilai value pada System Registery.Antaranya adalah menghilangkan menu search , hilangkan folder option , disable command prompt dan disable registry.Masalah ini dapat diselesaikan dengan mengubah/buang pada System Registry.

Menu Seacrh Hilang
Cara untuk mengembalikkan menu search taip REG add HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer /v NoFind /t REG_DWORD /d 0 /f pada run dan klik ok.Selepas itu restart komputer.

Folder Option Hilang
Cara untuk mengembalikannya dengan mengubah Value 1 kepada 0 pada HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Currentversion\Policies\Explorer .Untuk lebih mudah anda boleh menggunakan menu search pada System Registry.

Command Prompt Disabled
Hanya perlu taip REG add HKCU\Software\Policies\Microsoft\Windows\System /v DisableCMD /t REG_DWORD /d 0 /f pada menu run dan klik ok seterusnya restart komputer.

Registry Disabled
Taip perkataan REG DELETE HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System /v DisableRegistryTools /f pada run klik ok dan restart komputer.

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright 2008 All Rights Reserved | Nothing Goes To Waste Designed by Bloggers Template | CSS done by Link Building